Nu om dage skal man være varsom med budskaberne i reklameartikler

Man siger godt nok, at der ikke findes dårlig omtale, og at dårlig pr er bedre end ingen pr, men desværre kan negativ omtale også brede sig så hurtigt, så folk vælger at boykotte en.

Og informationer bliver delt så hurtigt via internettet og generelt på de sociale medier, at man hurtigt kan ende med at miste kontrollen over at forsøge at kompensere eller udrede, hvad man egentlig mente.

Informationer bliver delt så hurtigt ukritisk, at man trods et forholdsvist godt beredskab som virksomhed med en SoMe-afdeling ikke kan forsøge at slukke den brand, der er opstået over en mulig misforståelse.

I sidste ende er der næsten ikke andet at gøre end at lægge sig fladt ned og sige, at man beklager, da det stopper hoben fra at smide en på bålet, men reelt set var der ikke noget at undskylde direkte for, men ethvert forsvar ender med at lige, at man ikke er ked af noget.

Pas på, hvad du forsøger at kommunikere ud

Omsat til praksis mener vi, at man virkelig skal køre ens potentielle reklamer gennem mange test og forsøgsgrupper for at se, hvordan de bliver modtaget, inden man søsætter dem.

For hvis der bare er det mindste at misforstå, så kan en enkelt person blive forarget og krænket, og så spreder det sig med en fejlfortolkning til andre, og før man har set sig om, så er en fjer virkelig blevet til fem høns.

Tag bare nogle gamle reklamer frem og vær ærlig for dig selv, om de var gået i dag.

Selv dem, som man synes, har et blink i øjet, kan blive misforstået med at være stødende eller at se ned på minoriteter med videre.

Nogle gange ser man endda, at man bliver nødt til at undskylde for gamle reklamer, fordi der netop er nogle mennesker, der finder gamle udgaver af den slags frem, som nok ikke ville være gået i dag.